Den som någon gång då och då tittar på teve har förmodligen sett hur mycket reklam spelbolagen gör för sig. Och den här aggressiva marknadsföringen från deras håll har lett till fler fall av spelberoende.

kvinna-spel-förlora

Det har de senaste åren rapporteras mycket om att allt fler blir spelberoende och att det har kommit att bli ett stort samhällsproblem. Och beroendet har även börjat klättra ner i åldrarna, vilket oroar många. Här kan man läsa mer om att spelberoendet även breder ut sig över många olika samhällsgrupper. En utav de stora anledningarna till att allt fler blir beroende av spel, trots att faktiskt färre spelar nu än tidigare, är enligt expert att spelbolagen gör så mycket reklam för spel.

Hetsat till spel

I Svenska Dagbladet kan man läsa att spelbolaget Betsson har KO-anmälts för att de har för aggressiv marknadsföring som leder till att fler hamnar i spelmissbruk. Man hoppas med den här anmälningen att det ska bli ett prejudicerande fall. I anmälan som skickas om Betsson anklagas bolaget för att ha varit drivande när en av deras kunder utvecklade ett spelberoende och spelade bort hela 6 miljoner kronor. Under tiden spelaren utvecklat sitt beroende har Betsson fortsatt skicka uppmaningar via mejl om att spela mer. På grund av att spelaren varit en utav bolagets VIP-kunder har de även ringt spelaren och försökt få honom att spela mer. Han har även flertalet gånger blivit erbjuden olika former av bonusar och vissa gånger har bonusarna uppgått till 5 000 kronor. Bonusarna har dock aldrig varit möjliga för spelaren att ta ut direkt, utan haft krav på att omsättas hos Betsson.

Många spelbolag gör reklam

Den advokatfirma som Betsson-kunden anlitat menar att de marknadsföringsmetoder som Betsson använt är i strid med marknadsföringslagen. Dessutom strider de mot de principer som EU har om konsumentskydd i samband med onlinespel. Men det är långt ifrån bara Betsson som använder sig av sådan här typ av aggressiv marknadsföring. Det finns hela 116 spelbolag som riktar sig mot den svenska marknaden och i princip alla lägger enorma summor på reklam. Så här ser summan som spelbolagen lagt på marknadsföring de senaste åren ut:

  • 2013 – 2,5 miljarder
  • 2014 – 3,7 miljarder
  • 2015 – 3,2 miljarder